Ah, izbori 2024. su pred vratima. Svi znaju da su ovo posebni trenuci kada političke stranke izlaze iz sjene i pokušavaju zasjati u punom sjaju. Ali, kako to postići? Ključ je, naravno, u pojmovima koje nazivamo politički marketing i politička komunikacija.
Čarolija političkog marketinga
Zamislite politički marketing kao čarobni štapić koji može učiniti da se vaša stranka ili kandidat istaknu među biračima. Da, zvuči kao bajka, ali sa pravim pristupom, ovo je više nego moguće.
Svaki uspješan politički marketing počinje s pričom i počinje jako rano. Evo, ako niste krenuli prije minimalno 3 mjeseca slagati kockice kako bi zasjali na nekom plakatu u prekrasnom skupom odijelcu na kojem obećavate „NOVO SUTRA“, onda ste debelo zakasnili. Što se tiče priče, priča mora biti takva da se rezonira s vašim ciljnim biračima. Zašto? Jer ljudi vole priče. Priče stvaraju emocionalnu vezu, a emocije pokreću glasove.
Ovdje dolazi do izražavanja stručnost. Jedan od načina je kroz autentične kampanje koje pokazuju ljudski dodir vašeg kandidata. Kao netko tko voli pratiti faze političkog marketinga i političke komunikacije u izbornim godinama, moram istaknuti kako su mi najzanimljivija stvar istaknute političke priče bliske srcima birača oko kojih se vrte sve ključne komunikacijske poruke.
Digitalna dimenzija
Ne možemo ignorirati moć društvenih mreža i digitalnog marketinga. Ali, pazite! Važno je razlikovati se od konkurencije. Kreativne kampanje na ovogodišnjim izborima bit će veliki izazov za marketingaše. Na političkoj sceni je veliki broj novih ljudi koji svoje privatne živote relativno dobro čuvaju. Kako povezati te iste ljude s ciljanom publikom/biračima i na koji način im predstaviti sebe? Ja bih rekao da je će u za ove izbore najbolje proći političari koji svoj marketing i komunikaciju utemelje na osobnoj priči ističući i pokazujući sebe u svijetlu malog čovjeka i „samo običnog građanina RH“. Znači, u najavi nam je hrpa video sadržaja koji prikazuju političare lovce, ribolovce, planinare, trail entuzijaste, fitness trenere i svašta nešta.
No, da se vratimo na taj politički marketing. Koja nam je razlika s obzirom na „nepolitički marketing“? Razlika je samo u terminologiji, ali, postoji razlika u političkoj odnosno „nepolitičkoj“ komunikaciji.
Odnos političkog marketinga i političke komunikacije
Političko komuniciranje zasniva se na informiranju, obrazovanju i socijalizaciji i uvjeravanju. E sad, kako uvjeriti birače? Pa naravno, spontano kroz promicanje lokalnih uspjeha, promidžbom i PR-om. Sama promidžba u ovom dijelu čini taj famozni politički marketing.
J Maarek, profesor informacijskih i komunikacijskih znanosti iz Pariza, kaže da je politički marketing opća metoda političke komunikacije, što iz ove sheme možemo i vidjeti.
Kad stavimo sve ovo na stranu, u političkom marketingu ne radi se samo o komunikaciji, promidžbi i odnosima s medijima. Možemo to prenijeti na poduzetništvo. Stranke se trebaju ponašati kao tvrtke koje utječu na dizajn političkog proizvoda koji nude, ali pri tome se trebaju orijentirati tržištu (biračima) a ne samo proizvodu.
Kako god bilo, izbori 2024. godine bit će jako zanimljivi svim stručnjacima koji će sudjelovati u kreiranju kampanja, ali i nama koji ćemo sve to pomno pratiti. Stvarno ne znam što nam još mogu obećati…